Przez wiele lat reklama w Internecie rozwinęła się tak bardzo, że dziś absolutnie nie przypomina tego, do czego przyzwyczajeni byli pierwsi właściciele stron www pojawiających się w sieci. Nawet dla fryzjerów czy myjni samochodowych utrzymanie własnej strony internetowej, jej skuteczne pozycjonowanie długimi tygodniami i dbanie o dość aktualne materiały informacyjne oraz fotograficzne zamieszczane na niej – to sposoby dominujące w pierwszych latach tworzenia wizerunku firmy w sieci. Przez zaangażowanie wielu nowych firm na rynku udało się dość szybko wykroczyć z reklamą i promocją sieciową poza pozycjonowanie stron firmy i wykorzystać także takie metody jak zakupy grupowe czy marketing szeptany stanowiący idealne rozwiązanie na niemal natychmiastowe przykucie uwagi do danego wydarzenia, idei lub osoby. Dziś wielkie korporacje wydają setki milionów na o wiele bardziej złożone procesy marketingowe niż pozycjonowanie stron www, ale absolutnie nie można odwracać się w tej dziedzinie od wiedzy, którą przez wiele długich lat z powodzeniem wykorzystywali pierwsi właściciele stron internetowych. Dziś można z całą stanowczością stwierdzić, że pozycjonowanie i optymalizowanie stron to podstawa, bez której funkcjonować w sieci jest trudno. A dopiero na tych fundamentach budować można coś bardziej kompleksowego.